ikon ikon ikon ikon

logo

E-mail: info(kukac)mecsekzoldut.hu
Tel.: 06- 20-9890-398

A Mecsek Zöldút Magyarország legízletesebb vendégváró úti célja!

Sárkerülve

Print Friendly, PDF & Email

Pécs – Cserkút – Hetvehely
Táv: 22 km
Forgalom: mérsékelt, de olykor erdei gépek
Kaptató: az út fele
URL: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=khwlpzezlejenpzh

Pécs és Cserkút között az út leírása itt megtalálható. Cserkútról északnak tartunk a József Attila utcán, és ezzel rögtön le is tudjuk az út rendes kaptatóinak a második harmadát. A tetőn enyhén balra tartva gördülünk be Kővágószőllősre. Itt érdemes megtekinteni a bányászati kiállítást, illetve akinek ideje engedi, kitérőt tenni a Jakabhegyre (Babás szerkövek, Zsongor-kő, a Pálos kolostor romjai), illetve a Római villa maradványaihoz.

A falu főterén (Hősök tere) északnak fordulunk és némi kaptató árán, balra, az Orgona utcán egyenesen nyugatra tartva kiérünk a faluból és északnak fordulva kiérünk a horgásztavat körülfutó földútra. Megkerüljük a tavacskát és enyhén fölfelé kapva beérünk a Golgotára, ami a nevével ellentétben egy ipari külterület. Ennek aszfaltos főútján vagy 100 m után érünk a hetvehelyi országútra. Itt jobbra kanyarodunk, majd két lehetőségünk van. Ráérősebb túrát téve rögtön balra térünk és nemsokára Kővágótőttösön vagyunk. Mindkét település nevének első fele a valamikori kőbányászatra utal, ami az itteni permi vörös homokkő puha volta okán kifejezetten alkalmas volt a boldogulásra. Érdemes megtekinteni 13. századi templomát, az út vápájában fekvő kis pihenő-játszóparkot. Innen rövid séta a templom, vagy a műúton továbbtekerve előbb a faluház melletti parkban a falu újszülötteinek fáit nézhetjük meg. A faluházban kulturált szálláshely is működik.

A templomtól visszagurulva a faluház után jobbra folytatjuk utunkat, és egy nagy lejtő, majd végül egy nagy emelkedő árán Bakonyára jutunk (a betonút eléggé elhanyagolt, viszont télen-sárban is járható). A két község közötti völgyben hajdan legalább öt vizimalom dolgozott. Itt a helytörténeti múzeum és a nemrég nyílt ökoturisztikai látogatóközpont érdemes a figyelemre. Innen a makettszerű körforgalmat elhagyva ismét derék kaptató következik, ami a vadászháznál éri el a műutat, amin jobbra fordulunk, és jobb kéz felé a valamikor uránbányászat meddőin a rekultiváció nyomán nődögélő sarjakat, kicsivel odébb kétoldalt a bánya valamikori épületeit látjuk.

Nemsokára elérjük az erdészeti feltáró út elágazását, itt ha a kerülőt tettük, balra, míg ha a Golgotát elhagyva egyenesen jöttünk idáig, akkor egyenesen fölfelé folytatjuk az utunkat. Itt abszolválhatjuk az út utolsó, mintegy 400 m-es erősebb emelkedőjét, aminek a tetején a sorompó mellett akár meg is szusszanhatunk. Innen a Hetvehelyig vezető bő 10 km szinte végig lejt. Ezt az utat vadászati idényben du. 4 és reggel 8 óra között nem szabad használni, és a téli fadöntési időszakban erőst figyelni kell a fahordó teherautókra. Különösen szép élmény havas teleken éjszaka legurulni a szikrázó, félfényes tájban – ehhez persze a szöges gumi és a jó öltözet nélkülözhetetlen.

Mintegy másfél km-re a tetőtől a valamikori IV. nyugati légakna helyéhez érünk. Jobbra aszfaltos út indul a Jakab-hegy északi oldalában az Ércbányászati emlékhelyre, odébb, az út mentén kis harangláb (pecsételőhely), majd kevéssel lejjebb a petőczpusztai temető romjai láthatók. Pár kilométerrel lejjebb a valamikori V. bányaüzem épületei állnak, és ezután folyamatos ereszkedéssel érünk le a Nyáras-völgybe. Enyhén balra tartunk és a bal kéz felől kanyargó Nyáras-patak mentén folytatjuk az utat.

A Nyáras-forrás környékén, jobb kéz felől faoszlop látható a valaha a környékben élt cigányság emlékére (akiknek lakóhelyét a faluban lehet helyreállítva megtekinteni). Később kiérünk az erdőből és egy fűrésztelepet elhagyva, a vasút alatt kiérünk a Szentlőrinc – Oroszló országútra. Ezen balra érünk be Hetvehelyre a horgásztó érintésével. Ezt az utat élénk kamionforgalom jellemzi, ami a szűk és kanyargós úton fokozott fegyelmet követel a kerékpárostól, kivált, ha csapatban jön.

A falu közepe táján, a Szolgáltatóházzal szemben földút visz fölfelé. Hacsak nem MTB-vel jöttünk, a kerékpárt innen tolni fogjuk. Megéri, mert kb. 400 m után fölmászhatunk a Makovecz Imre által tervezett, sajátos formájú kis kilátóra. Sajnos a szerkezet rendkívül elhanyagolt állapotú, mindenki csak saját felelősségére menjen – vagy ne – föl rá. Száraz időben visszafelé legurulunk és folytatjuk az utat a faluban. Jobb kéz felé az Árpád-kori templomra csinos fatábla hívja föl a figyelmet.

Érdemes letekerni a falu végéig, az utolsó kanyarban Tóth Attila faműves népi iparművész http://www.faportal.hu nyílt műhelyként is szolgáló háza látható (vezetés telefonos egyeztetés után kérhető). A jellegzetes termettfa utcabútorok a környék sok helyének adják az arculatát. Egy szép példáját láthatjuk, ha visszafelé jobbra térve áttekerünk a vasúti megálló hídja alatt, majd utána balra térünk Sásvölgybe (a fatábla a Mókus Suli Erdei Iskolát mutatja). Ezen az úton a vadászház után nem sokkal újra fatábla mutat, ezúttal jobbra, a Cigány-forráshoz. Kevéssé meglepő módon ez az elnevezés is a hajdan itt élt cigányság emlékét őrzi. A forráshoz termettfa híd ível át a patakon.

Sásvölgyben továbbmenve az erdei iskolához jutunk. Nyaranta változatos programmal várja a gyerekeket, és figyelemre méltó megújuló energiás, szinte energiaönellátó felújítása, ami a közelmúltban fejeződött be.

A faluban több szállás is található, de aki visszatekerne Pécs felé, annak érdemes Sásvölgyből kijőve balra fordulni és a minden időben gyönyörű panorámát kínáló műúton indulnia. Pár kilométer után bal kézről még egyszer föltárul Hetvehely a fák között. Ha idefelé a Golgotánál a közvetlen utat választottuk, akkor visszafelé érdemes a bakonyai vadászháznál a táblát követve jobbra fordulni, és megszemlélni a két község nevezetességeit.