ikon ikon ikon ikon

logo

E-mail: info(kukac)mecsekzoldut.hu
Tel.: 06- 20-9890-398

A Mecsek Zöldút Magyarország legízletesebb vendégváró úti célja!

Óbánya – Márévár körtúra

Print Friendly, PDF & Email

Ezt a kört bárhol el lehet kezdeni – mi Óbányán, a Fazekas-kiállításon kezdtük. Innen kis gurulás után balra térünk és a következő kilométert erős kaptatón tesszük meg – ha nyirkos volt az idő, akkor jó szolgálatot tesz az ép mintázatú terepgumi az agyagos úton (és később, Váralja felé lefelé is). Az emelkedő tetején jobbra kinyílik a táj, Hidasig láthatók az elfogyó lankák, amint véget ér a Keleti Mecsek. Mi balra fordulunk a piros, és 50 m után jobbra a kék négyzet jelet követve. Enyhe, majd erősebb lejtők jönnek, a szurdokszerűen kimosott utakon ereszkedünk jó másfél km-t, majd a Váraljai-ároknál jobbra fordulunk és a vízfolyást hol követve, hol átgázlózva rajta kb. 3 km után beérünk Váraljára. Itt megnézhetjük a Bányászmúzeumot és -emlékművet, majd továbbhajtunk a Hidas – Magyaregregy közti műútig, és azon balra fordulunk. Váraljától Magyaregregyig aszfalton haladunk, a forgalom nem zavaró, de a fokozott figyelem ugyancsak indokolt.

Innét az út némiképp eseménytelen, hanem a közbeeső településeken érdemes körülnézni. Máza és Szászvár a bányászatnak köszönheti jólétét, utóbbiban érdemes megnézni a hajdani vár emlékét őrző plébániaházat csakúgy, mint a hangulatos településmagot. Vékényen a vízimalmot, Kárászon Hagi Amar kútját, az Istállómúzeumot és a valamikor madárodúgyárat érdemes fölkeresni. Ennek udvarában mesélt nekünk Császár Levente, a környék legendáinak mesébe álmodója az itteni helyek legendáriumából. Továbbtekerünk a Völgység-patak mentén, sík terepen, ahogy Váralja óta eddig is, és eljutunk Magyaregregyre, aminek már csak a fürdője is érdemes az említésre.

És a fürdőhöz balra fölkanyarodva már rajta is vagyunk a Márévárához vezető úton (egész addig aszfaltos, ha szépen emelkedik is). De ha megtettük az odavezető utat, akkor a várúr végigkalauzol és közben el is meséli a vár szerelmi drámákban gazdag legendáját is.

Továbbmenve elhagyjuk az aszfaltot és szűk gyalogösvényen (piros jel) jutunk el a Gergely-Éva forráshoz. Jeles hely: itt üldögélve fogant meg Gárdonyi Gézában az Egri csillagok alapötlete. A továbbhaladás gyalogúthoz méltón olykor vállra vett kerékpárral működik csak. De kárpótol a táj, az erdő. És ahogy kiérünk a kiépített útra, jobbról leszakadó sziklákon leomló növényzet alkot olyan képet, hogy az egyik ifjú túratárs fölkiáltott: “Ez olyan szép, mintha külföldön járnánk!”

Persze itt már ismét emelkedőn vagyunk, a cél a Cigány-hegy, és ha van még kurázsi a csapatban, érdemes fölkaptatni a Cigány-hegyi kilátóig, ahonnét szép időben szinte az egész Mecsek belátható. Mintegy 2 km-t megyünk a Várvölgyben a patak mentén az erdészeti aszfaltúton, majd egy hajtűkanyar és emelkedő (1 km) után a balra ágazást követve a tetőn a kilátó felé kitérhetünk balra, majd egyenesen tovább leszakad az út Kisújbányára. Innen az Üvegesek útját követjük: délben meghallgathatjuk a csöppnyi üvegharangot, vele átellenben egy pajtakapuba vájt képernyőn (alatta a fagomb szolgál az indításra) az utolsó itt élt mester keze nyomán ismerhetjük meg a klumpakészítést egy rövid videón.

Az Öreg-patak mentén, olykor azon átgázolva jutunk ki Kisújbányáról, és ha már, akkor Óbányáig még többször keresztezzük a patakot, ami párszáz éve még tucatnyi vízimalmot hajtott – némelyik épülete, erőst átépítve még ma is áll, és itt-ott fölfedezhetők még a régi malomárkok, amik a felülcsapott kerekek üzemízcsatornájára vezették a vizet. Utolsó szakaszunk igen kedvelt a montisok körében, nemcsak a szépsége, de a többszöri patakátkelés változatossága és nem utolsósorban amiatt, hogy szinte végig lejt. Mi azonban meg-megállunk, megnézzük a táv harmada körül a Bodzás-forrást (Noémi-kút), és innen már csak egy ugrás a Ferde-vízesés és a fahídon átkelve a Csepegő-sziklák, a völgy két legjelentősebb attrakciója. Az út mellett több látnivalót is találunk, majd amikor a Totemoszlop mellé érünk, már bent vagyunk Óbányán, az első működő üveges-településen (a nevében a „bánya” voltaképpen „banya”: kemencét, kohót, hutát jelent). A pisztrángos-tavakban most is tenyésztik a jóízű halat, amit kicsivel lejjebb, a valamikori Strand-büfében meg is kóstolhat a megehült látogató. Most már csak párszáz méter és Óbánya szívében vagyunk. A faluban több jó falusi szálláshely is működik, így kipihenten folytatható a túra többfelé. A falu fölött épült Belátó-kilátó (700 m) pompás belátást nyújt a völgyben elnyúló falura.

Hossz: közepes

Nehézség: félnehéz

Ajánlott életkor: 15….50 év

Ajánlott kerékpár: MTB, crosscountry vagy könnyű trekking (mi tandemmel tettük meg). Gumi: vastag (35….47) vegyes  mintás, 2,2….2,8 bar. Megkívánt műszaki állapot: kitűnő.