ikon ikon ikon ikon

logo

E-mail: info(kukac)mecsekzoldut.hu
Tel.: 06- 20-9890-398

A Mecsek Zöldút Magyarország legízletesebb vendégváró úti célja!

Cserkút – Kővágótőttős – Bakonyai erdészház

Print Friendly, PDF & Email

Táv: 9 km
Eszköz: handbike, széktoló, tandem, trike, akkus/motoros szék.
Forgalom: közepes
Kaptató: az út több, mint fele
URL:  http://www.gpsies.com/map.do?fileId=xkewwpgwavwbgyos

A távot végig szilárd burkolatú úton tesszük meg. Több erős emelkedő is van, ezért az akkus székekkel csak kiváló állapotban szabad nekiindulni.

Cserkúton a Biobia Portától indulunk. Kis emelkedő után térünk balra, és nemsokára meg is állunk az Árpád-kori, roppant hangulatos kis templomot megnézni. Továbbmenve is követjük a műutat, a falut elhagyva lejtő, majd óvatosságot követelő két szűk kanyar következik. Innen kijutva már a valamikori uránbányászat építészeti emlékei között haladva érünk be Kővágószőlősre, ami a helyi homokkő fejtéséről és a szőlő műveléséről kapta a nevét. A főutat keresztezve megyünk tovább, de ha időnk engedi, egy bő kilométeres kitérőt teszünk jobbra és a faluközpontban megtekintjük a Bányászati kiállítást, a művelődési házat és a községháza belső folyosóján a falu történetéről mesélő fotókat.

Szőlősről a Golgotára egy rövid lejtőt követő emelkedőn érünk el – a nevével ellentétben sivár ipartelepet jelentő helyet elhagyva balra térünk a fatábla útmutatása szerint. és nemsokára Kővágótőttősön vagyunk. A modern faluszéle után lejteni kezd az út a régi faluban, a mélyén egy szépen kialakított pihenő. Innen gyalogút vezet a templomig, de meredek és botlós, mi a műúton megyünk tovább. Erős kanyarok és kaptatók jönnek, de csak párszáz méter, és a faluház elé érünk. Itt a tágas téren módunk nyílik szusszanni egyet, és közben megcsodálhatók a születéfák; a kis parkban a község újszülöttei egy-egy új csemetét kapnak és rajta a nevük. A faluházban igényes szállás is működik, egy kár, hogy nem akadálymentesített.

Továbbmegyünk, és a tetőn megtekintjük a pici templomot, aminek régi, széphangú Angster-orgonája újabban egyre többször szólal meg egy-egy kicsi hangversenyen, sokszor éppen Zöldutas túrák alkalmával.

Visszafordulunk. Jóleső, hosszú lejtő következik. A faluház után jobbra térve érünk ki a településről, itt sajnos rozoga betonút, valamikori TSZ-út vezet tovább Bakonyára. Balra, kivált, ha száraz az idő és alkalmas a földút, nem nagy táv a Római villa, amit érdemes megtekinteni. Amint a betonúton leérünk, a keresztező völgybe pillantva megállapíthatjuk, hogy az ezen a rövid szakaszon valaha dolgozott legalább öt vizimalomnak sajnos mára nyoma sem maradt. Innen azonban már fölfelé vezet az út.

Bakonyára beérve a makettnyi körforgalom előtt, bal kézre, tájház látható, amit érdemes fölkeresni. Itt is jelentős bányászati emlékanyag látható. Egyenesen továbbmenve kb. 100 m után, jobbra, ökoturisztikai látogatóközpont épült 2014-ben, ami látványos anyaggal segít a környékről szerzett ismereteket gyarapítani. Bakonya aprócska temploma szintén érdekes látnivaló. Visszatérünk a makett-körforgalomhoz, és jobbra megyünk, fölfelé. Nyári hőségben ezt a szakaszt erősen érdemes a késődélutánra halasztani… Ez a majd’ két kilométeres egyenes, nyílt emelkedő a túra legnehezebb szakasz, ugyancsak jólesik a végén a megérdemelt pihenő – ha sikerült megszervezni, akkor a vadászház hűvösében, ha nem, akkor az erdőben, mellette.